Blog > Komentarze do wpisu

Rośnie futbolowa potęga

Wasilij Kandinsky, Kompozycja X, 1939

4:0 to w finale wynik niezwykły. Niezwykły byłby nawet w finale dziecięcym, a co dopiero w rozgrywkach (prawie) dorosłych ludzi, czyli młodzieżowych mistrzostwach Europy. Do minionego wieczoru się zresztą w tym turnieju nie zdarzył. Osiągnęli go dopiero Niemcy, którzy sięgnęli po złoto po bezdyskusyjnym zwycięstwie nad młodymi Anglikami.

Wcześniej też grała reprezentacja Horsta Hrubescha znakomicie, niemal nie tracąc goli, a wyglądała jak drużyna z przyszłości - przyszłości coraz bardziej kosmopolitycznej, migrującej bez opamiętania Europy. Gole w finale strzelali m.in. Mesut Ozil (dziecko tureckich imigrantów) oraz Gonzalo Castro (dziecko imigrantów hiszpańskich); wystąpili w nim także Sebastian Boenisch (urodzony w Gliwicach, chciałaby go przejąć reprezentacja Polski), Jerome Boateng (ma również obywatelstwo Ghany), Samir Khedira (z ojca Tunezyjczyka), Dennis Aogo (jeśli zechce, dzięki zmianie przepisów FIFA może reprezentować Nigerię); na ławce rezerwowych siedzieli Marko Marin (pochodzenia serbskiego, urodzony w dawnej Jugosławii), Anis Ben Hatira (o korzeniach tunezyjskich) i Chinedu Ede (z ojca Nigeryjczyka); wcześniej w zespole grał jeszcze m.in. Ashkan Dejagah (urodzony w Teheranie, z przyczyn osobistych odmówił udziału w meczu z Izraelem).

Niemcy nigdy wcześniej nie wygrali młodzieżowych (do lat 21, co jest określeniem nieprecyzyjnym) mistrzostw kontynentu, ale do historii przeszli z innego powodu. Bardziej, by tak rzec, imponującego. Otóż rok temu zdobyli także złoto ME do lat 19, a miesiąc temu - złoto ME do lat 17. To seria w juniorskim futbolu bez precedensu. Co więcej, Niemcy wszystkie zwycięskie turnieje przetrwali bez porażki.

Nam pozostaje żyć nadzieją, że wyniki dziecięce niekoniecznie przekładają się na seniorskie. Polacy do młodzieżowych ME się nie zakwalifikowali. W eliminacjach nie strzelili gola Rosjanom i Hiszpanom (0:1, 0:2, 0:1, 0:3), a także zaliczyli wyjazdową wpadkę w Kazachstanie (0:3). Sprali tylko Gruzinów.

wtorek, 30 czerwca 2009, rafal.stec

Komentarze
2009/06/30 02:15:10
Tylko żal, że w Polsce nie ma takiej sieci monitorowabia młodzieży (chyba) w Europie, nie ma co zarzucać Niemcom, że werbują piłkarzy zagranicznych, bo jak głosi pierwsze prawo piłkarskie- zwycięsców się nie osądza (tym bardziej potrójnych!).
Swoją drogą żal młodzieżowej drużyny Albionu, mają bardzo dobrych piłkarzy i większość grałą mniej lub więcej w angielskiej ekstraklasie, ale głowy mają kiepskie jak do zeszłego Euro mieli Hiszpanie...
-
2009/06/30 02:20:29
Witam, to mój 1 komentarz, blog czytuję od niedawna, chociaż felietony miałem przyjemność czytać wcześniej. Wg. mnie jest w tym sporo racji, bo po co Xavi ma się przenosić, jeśli w Barcelonie ma pieniądze, dom, ojczyznę, rodzinę, świetny klub idealnie do niego pasujący i uwielbienie kibiców. Jednak są przypadki... Np. taki Pele nigdy nie opuścił Brazylii. Są też piłkarze, którzy grają w zespole pełnym gwiazd, mimo talentu marnują się w rezerwach i na wypożyczeniach, a nie korzystają z szans na odejście. Mówię tu także o Polakach. Są to piłkarze, którzy wywodzą się z grupy fanatycznych kibiców, którzy np. urodzili się w Warszawie, ich rodzina i przyjaciele kibicują Legii, oni sami kibicują Legii, mają talent, przedarli się przez młodzieżówkę, i... Dupa, bo ktoś już zaklepał ich pozycję. I są w momencie, gdzie 3 rok latają po wypożyczeniach, mimo 23 lat na karku, w każdym tymczasowym klubie sprawują się dobrze, a szansy nie dostają. Bo obok nich jest 20 innych, też bardzo utalentowanych i próbujących się przebić. Ale kochają klub :). Znam takich. Co nie zmienia faktu, że w felietonie jest dużo prawdy.

Rafale, co sądzisz o tym, co odwala Man City? Tevez i Eto'o podobno są tam za 30 mln, chociaż Barca zaproponowała Samuelowi kontrakt i ruch należy do gracza.
-
2009/06/30 09:04:00
rafal puscilem maila z konta rafal.szerfen@poczta.onet.pl sprawdzić prosze czy otrzymales
-
2009/06/30 09:37:45
Pele grał w Nowym Jorku.
-
2009/06/30 09:38:28
Właśnie miałem napisać, że Boateng już zadeklarował grę dla Ghany, ale sprawdziłem, że to ten drugi:)
-
2009/06/30 09:56:12
U nas te tak będzie, jak dorobimy się emigrantów i pozbędziemy pajaców wywieszających flagi "...nie jesteś Polakiem".
-
2009/06/30 09:57:02
Niemcy sfabrykowali sobie doskonały materiał do maszynki pucharowej. A najgorsze jest to, że już na przyszłorocznym mundialu wielu z nich definitywnie zrezygnuje z ojczystych reprezentacji. Moim zdaniem to dobre rozwiązanie, lecz ma też minusy. Utalentowani młodzi Niemcy muszą ustępować zawodnikom nie tylko w reprezentacji, ale też w klubach. Szkoda jednak, że w Polsce nie ma takiego problemu, a zachwycamy się "polskimi korzeniami" wielu znakomitych zawodników, grających za granicą albo młodymi z polskim obywatelstwem typu Latef, Sahar (który i tak nieźle wykiwał PZPN). Pozostaje nam tylko modlić się o oprzytomnienie naszych wspaniałych piłkarskich władz i trochę większe zaangażowanie w sprawie tych, którzy wręcz proszą o pozwolenie na grę w kadrze.
-
2009/06/30 09:57:55
Nagonka jaką prowadzą dziennikarze TVP, Dziennika i innych tytułów na Leo jest ewenementem na skalę światową. Nie byłoby to możliwe gdyby cwaniaki z PZPN Lato, Engel, Boniek nie wydali nań wyroku. Skoro mafia wydaje wyrok, to znajdą się gazety i dziennikarze skłonni się zaprzedać tej niszczącej idei. Jeśli ktoś miał pomysł z wyrzucaniem trenera to trzeba było to zrobić po ME, a nie w środku eliminacji MŚ. Czy wstydzą się ci wszyscy dyletanccy dziennikarze za komentarze z meczów z RPA i Irakiem nazywające te drużyny patałachami, a trenera Polski i piłkarzy nieudacznikami. Przypominam, że RPA zagrało w półfinale PK i omal nie pokonało złożonej z gwiazd Hiszpanii, a Irak dzielnie sobie poczynał w meczach grupowych. Jak zatem oceniać należy zawodników i trenera Polski grających rezerwowym składem. Ja wymieniłbym zarząd PZPN i dziennikarzy, bo to dzięki nim w Polskim futbolu nie ma normalnej pracy tylko notoryczne jatki. To wy odpowiadacie w znacznym stopniu za nerwy Leo i kibicow.
-
2009/06/30 10:01:11
@aapa: sam jesteś pajac. Czy w ogóle ktokolwiek protestował przeciwko grze w reprezentacji Wahana Gevorgyana?
-
2009/06/30 10:39:37
-
2009/06/30 11:01:34
Przed ME zauważyłem (i - nie ukrywam - pośmiewywałem się), że nazwiska Nieców brzmią mało niemiecko. Przed finałem byłem zaskoczony, że nie ma w nim Francji, ani Hiszpanii. Teraz jestem prawdziwie zaskoczony, tym bardziej przeczytawszy o wynikach w innych przedziałach wiekowych. Ciekawe ja na ich wyniki reagują Włosi, którzy są perwsi do pożarcia przez ofensywę Bundesligi.
-
2009/06/30 11:33:13
@aapa
Zapewniam cię, że żaden kibol nie będzie gwizdał na Obraniaka, Latefa, Boenisza, Aquafresce czy każdego innego, który po części przynajmniej może czuć się Polakiem. Mają jednak prawo gwizdać na ewidentne przekręty w typie Rogera - żebyś dobrze zrozumiał, nie na Rogera jako osobę, tylko na przekręt jakim było przyznanie mu w trybie ekspresowym polskiego paszportu.

@dedalus1
Jeśli wg. Ciebie Boniek gra z Latą w jednej ekipie, to chyba na bieżąco nie jesteś.
Natomiast dziennikarze po okresie bałwochwalczego uwielbienia dla Leo po katastrofalnych wyborach personalnych na Euro i katastrofalnej grze przejrzeli na oczy.
Beenhaker właśnie przegrywa z kretesem najsłabszą grupę eliminacyjna w jakiej Polska kiedykolwiek grała.
-
2009/06/30 11:48:33
Kurcze Rafał nawet tak nie strasz. Ja nie chcę czekac do 80 na zwycięstwo Polski nad Niemcami ;-) Jeszcze chcę dożyc tej chwili ;D
-
2009/06/30 11:50:45
@airborrel, miros76,
Niemcy zbudowali całą reprezentację z emigrantów, nieważne Polak czy Turek, biały czy czarny. Dawno wyszli z chatek i efekt jest pioronujący. Podobnie było z Francuzami. Nawet Hiszpanie musieli posiłkowac się importem (Senna nigdy nie będziesz Hiszpanem). Polacy, Włosi dalej siedzą w chatkach i udają, ze świat się nie zmienił. Żeby jeszcze poza pajacowatą flagą czy transparentem mieli, na ten świat, odpowiedź, to rozumiem, a tak tyle co sobie popajacują.
-
2009/06/30 12:59:47
@aapa

Ty po prostu nie rozumiesz różnicy między emigrantem a tymczasowym najemnikiem.
Reprezentanci Niemiec innych narodowości przeważnie nauczyli się grac w Niemczech, mieszkaja tam od dziecinstwa. Co innego najemnik brany do kadry bez jakichkolwiek związków z krajem, który ma reprezentować bo akurat taka jest potrzeba na danej pozycji.
-
2009/06/30 13:08:43
A Obraniak czy Świeżawoda nie są brani pod uwagę z potrzeby chwili?
-
2009/06/30 14:30:42
Porównywanie Obraniaka do Rogera jest trochę nie na miejscu. Obraniak wielokrotnie powtarzał że chce grać dla Polski, pomimo tego że ma szanse na grę w reprezentacji Francji, po za tym ma Polskie korzenie, a że nauczył się grać we Francji to już inna sprawa. Sprawa Obraniaka powinna być przykładem dla PZPNu, i mam nadzieję że to nie będzie tylko wyjątek, i że nowi zawodnicy zaczną wzmacniać naszą kadrę, tylko tacy którzy mają Polskie korzenie, i którym zależy na grze w naszej reprezentacji. Roger niestety się do takich nie zalicza, i najgorsze jest to, że wcale nie jest jakąś wyróżniającą się postacią w naszej reprezentacji, i ekstraklasie.
-
2009/06/30 15:39:54
@aapa

Świeżawoda jest pół-polakiem z matki Polki. Obraniak również ma polskie korzenie, co nawet po nazwisku łatwo zakumać...
Co wspólnego z Polską miał Roger???
-
2009/06/30 16:00:45
@miros76, poza tym, ze grał ileś tam w Legii, wykazał chęć bycia Polakiem i tym, że ktoś uznał, że się przyda- NIC. Podobnie było z Olisadebe. Do dziś niektórzy mówia, że w Kijowie był remis 1-1. Dlaczego niby przodkowie Obraniaka czy Aquafreski czynia ich bardziej polskimi od Rogera skoro spylili z Polski? Żeby było jasne, nie odmawiam im Polskości ani gry w reprezentacji, tylko nie specjalnie widze różnicę między ich Polskością, a Polskością Rogera czy Olisadebe. Albo inaczej, Polskośc ich wszystkich mi nie przeszkadza.
-
2009/06/30 17:33:02
@aapa

Mnie nie przeszkadza to, że Roger ma polskie papiery. Nigdy bym też nie gwizdał na niego, bo cały ten cyrk to nie wina tego zawodnika.
Chodzi mi tylko o to, by rozgrywki reprezentacyjne różniły się od klubowych.
Jeśli można kupić/powołać do reprezentacji każdego to gdzie róznica między rozgrywkami klubowymi a reprezentacyjnymi.
Niemcy to pewna specyfika - ze względu na poziom życia i stosunkową łatwość osiedlania się jest tam po prostu wielu ludzi innych narodowości/ras/kultur, którzy częściowo przynajmniej są przynależni do państwa/narodu Niemieckiego ze względu na to, że mieszkają tam długo lub od zawsze i tam nauczyli się futbolu.
Trochę podobna sytuacja we Francji z byłymi koloniami w Afryce zachodniej i północnej.

a'propos Olisadebe - on się ożenił z Polką i tym sposobem stał się Polakiem.
-
2009/06/30 19:00:14
przyjmując że sport to ersatz Wojny, jej odpowiednik lub chwilowe zastępstwo w czasie pokoju,pole do ujscia odwiecznych atawizmów,biorąc to wszytko pod uwagę to Wróg staje sie mniej wyrażny a Hitler mimo zwyciestwa w Finale sie przewraca w grobie :)
-
2009/06/30 19:08:41
@miros76
'na ewidentne przekręty w typie Rogera - żebyś dobrze zrozumiał, nie na Rogera jako osobę'

gdyby gwizdali nie na rogera jako osobe to transparenty brzmialby 'roger nigdy nie bedzie polakiem' - i wiadomo by bylo ze odnosi sie to do tych, ktorzy ow - jak to nazywasz - przekret zalawili. jednak pisze 'roger - nigdy nie bedziesz polakiem', roznica jaka jest, kazdy chyba wie.

a co do zapewnien, ze zaden kibol nie bedzie gwizdal na obraniaka i graczy jemu podobnych, to radzilbym byc z nimi ostrozny. bo akurat mysle, ze wystarcza 2 slabsze mecze, albo jedna niefortunna wypowiedz i moze sie od razu zrobic bardzo niemilo.
-
2009/06/30 19:54:54
Trochę śmieszny jest ten kibicowski pseudopatriotyzm. Zgraja kibiców z rozwieszonymi transparentami przyznaje sobie prawdo do decydowania o tym, kto ma prawo czuć się Polakiem, a kto nie? Jak widać tupetu niektórym nie brakuje. Osobiście byłem przeciwnikiem powoływania Rogera do reprezentacji, bo moim zdaniem to przeciętny piłkarz, ale nie mi rozsądzać, czy jest Polakiem w 50%, 15% czy może w 0%, bo to jego prywatna sprawa. Zresztą, nawet jeśli jest nienawidzącym Polski stuprocentowym Brazylijczykiem, to i tak swoim golem przeciwko Austrii zrobił dla tego kraju więcej, niż każdy z tych mądrali od hasła "Nigdy nie będziesz Polakiem" (z czego szczerze mówiąc mam sporą satysfakcję).
-
2009/06/30 20:46:25
A powołujcie sobie do reprezentacji kogo chcecie i nazywajcie to "wychodzeniem z chatek"... Rzeczywiście nie dojdziemy w tym temacie do porozumienia... Za mojego dzieciństwa jeśli urządzaliśmy turniej pomiędzy ulicami, to jeśli ktoś wstawiał gracza spoza tej ulicy tylko dlatego, ze był dobry, bo trenował profesjonalnie, to się nazywało oszustwem... I powoływanie Rogerów do kadry dla mnie będzie zawsze oszustwem, a taka kadra nie będzie reprezentowała mnie i już... Choćby wygrywała mecz za meczem...
Inna sprawa to sytuacja obecnej kadry Niemiec... Nie wynika ona ze ściągania najemników, a ze zmian demograficznych w Europie.. Czy zmian zmierzających w dobrym kierunku? Niezależnie od tego, ja je ocenimy, to chyba są już to zmiany nie do powstrzymania...
-
2009/06/30 21:43:42
Dlaczego na Polsacie nie będzie meczu Polonii?
-
2009/06/30 22:38:57
To może nie będzie jednak tej potęgi .. piłkarzy do lat 21 cały czas można jeszcze uprowadzać w nowych przepisach :P jak każdy zawodnika swojego kraju zalatwi to im nic nie zostanie :P
-
2009/07/01 10:07:16
@jusup, ale Polska to też Europa i u nas zmiany demograficzne też się odbywają. Za ileś lat pojawią się dzieci emigrantów z Wietnamu (bardzo silna społeczność) czy jakiegos innego kraju. Patrząc po trybunach mam obawy, że czeka ich to samo co Rogera, który moim zdaniem też nie był żadnym objawieniem, ale ktoś mu obywatelstwo nadał (całe szczęście, że była to Kaczka, a nie Kwach, bo dopiero byłaby afera), on je przyjął i należy to uszanować. Wcześniej nie grał dla żadnej innej reprezentacji więc nikogo nie zdradził (pewnie, że jakby był dobry to grałby dla Brazylii). Całe szczęście, że transparent pojawił się w Białymstoku, tam też nie każdy jest Polakiem.
@miros76, pewnie, że lipnie to wygląda, kiedy kupuje się zawodników jak w klubach, ale taki swiat. Przypadki Olisadebe, który wygrał nam eliminacje i Rogera, który jako jedyny coś na ME zagrał, pokazują, że o własnych siłach będzie nam ciężko.
-
2009/07/01 11:44:52
Ciekaw jestem aapa, skąd Ty pochodzisz... Bo za ten Białystok sam chętnie zdzieliłbym Cię w pysk, mimo, że uważam, że argument siły nie powinien nigdy zaistnieć.
Jako mieszkaniec Białegostoku czuję się bardziej niż poirytowany. A osobiście wstydzę się za ten transparent będący pomysłem bandy idiotów, liczącej kilkadziesiąt, do kilkuset maksymalnie osób, spośród dwustu tysięcy.
A Ty zalatujesz teraz nacjonalizmem. Przypomnieć Ci czym się to skończyło za pierwszym razem? Docelowo, procesem w Norymberdze.
-
2009/07/01 14:04:49
Otóż pochodzę z ...Białegostoku. Nie wiem za co chcesz mnie bić, ale taka jest smutna prawda, że w przywykłym do różnorodności społeczeństwie (a "społeczeństwo u nas ofiarne") znajdzie się paru idiotów. Albo więcej niż paru jak w przypadku ostatniego pobicia czarnoskórego Francuza.
-
2009/07/01 14:44:50
@aapa: po pierwsze dopuszczasz się niczym nie uzasadnionego założenia, że dzieci Wietnamczyków będzie czekać to samo, co Rogera. Na proste pytanie, dlaczego nikt w podobny sposób nie atakował Wahana Gevorgyana, nie odpowiedziałeś. Pewnie, część kibiców jest rasistami i nacjonalistami, ale po Rogerze jechano nie z rasistowskich i nacjonalistycznych pobudek - i świetnie przecież o tym wiesz. Po drugie, co to znaczy "taki świat"? Na pewno nie ten cywilizowany, do którego dążymy - wielokrotnie pokazywano, że przypadki takie jak Rogera są w poważnych krajach absolutnym wyjątkiem. W Azerbejdżanie czy Katarze - i owszem, zdarzają się.
-
2009/07/01 15:20:41
Bo Twoja wypowiedź piętnuje nie tą bandę idiotów, tylko Bogu ducha winne miasto. To nie "całe szczęście", a ogromne nieszczęście, że stało się to w naszym zaściankowym zakątku kraju.

I za te dwa słowa właśnie, miałem taką ochotę.
-
2009/07/01 15:41:49
@airborell, "po pierwsze dopuszczasz się niczym nie uzasadnionego założenia, że dzieci Wietnamczyków będzie czekać to samo, co Rogera"- napisałem, że mam obawy, ze będzie tak samo, chyba mam prawo?
' Na proste pytanie, dlaczego nikt w podobny sposób nie atakował Wahana Gevorgyana, nie odpowiedziałeś."- tak jak Ty, we wcześniejszej dyskusji, nie odpowiedziałeś czy "do pieca" jest antysemickie. Co do Ormianina, to ile razy zagrał w reprezentacji? Powiem szczerze, że nawet nie kojarzę co to był za mecz, bo chyba więcej niż jeden to nie było. Poza tym skąd mam wiedzieć co siedzi w głowach "prawdziwych Polaków" i dlaczego Gevorgyana pomineli?
"Po drugie, co to znaczy "taki świat"? Na pewno nie ten cywilizowany, do którego dążymy - wielokrotnie pokazywano, że przypadki takie jak Rogera są w poważnych krajach absolutnym wyjątkiem. W Azerbejdżanie czy Katarze - i owszem, zdarzają się."- to czy jesteśmy częścią cywilizowanego świata jest pewnie dyskusyjne, ale skoro Niemcy mają prawie całą reprezentacje z emigrantów, Senna został naturalizowany, podobnie Mehmet Aurelio w Turcji, gdyby nie otwarcie na emigrację nie byłoby Larssona czy Ibrahimovića, to się zastanawiam czy to zła droga. A co jak Rogerowi urodzą się dzieci i będą chciały grac dla Polski?
-
2009/07/01 15:52:26
@evilincarnate, ale zrozum, ze intencje miałem inne. Moim zdaniem w bardziej różnorodnym, w porównaniu z innymi regionami kraju, środowisku taki transparent podwójnie nieprzystoi. Niestety nikt głosno nie wypowiedział się, że to wybryk małej grupy idiotów. Nikt się nie odciął.
-
2009/07/01 16:50:57
A ja mam obawy, że aapa będzie bił żonę. To jest niczym nie poparta insynuacja. W dalszym ciągu usiłujesz manipulować, że był to transparent rasistowski czy nacjonalistyczny i że podobne transparenty będą witać także takich emigrantów, którzy naprawdę wybrali Polskę jako miejsce do życia. Nie masz żadnych podstaw, żeby tak myśleć.

Nie wiem, co siedzi w głowie "prawdziwych Polaków". Wiem, co siedzi w mojej głowie. Z jednej strony jestem przychylny emigracji i cieszę się, gdy obcokrajowcy osiedlają się w moim kraju, wiążą się z nim i po jakimś czasie dostają obywatelstwo polskie. Z drugiej - jestem przeciwny ordynarnym przekrętom. Sytuacja, gdy jakiś kopacz, który nawet nie uczy się języka, dostaje obywatelstwo po dwóch latach pobytu w Polsce, jest ordynarnym przekrętem. I jestem dumny z tego, że kibice przeciwko temu protestowali, chociaż hasło "Roger - nigdy nie będziesz Polakiem" nie do końca mi się podoba (powinno być, jak już pisałem: "Roger - będziesz Polakiem, jak nauczysz się języka i spełnisz wymagania określone prawem").

Fabio Aurelio i Senna - to wyjątki w obecnej piłce, zresztą każdy z nich trochę w swoim obecnym kraju pomieszkał. Z Larssonem, Ibrahimoviciem i Podolskim - broniąc Rogera - pojechałeś. Albo wiesz, że pojechałeś, albo nie wiesz, czyli albo jesteś manipulatorem, albo ignorantem. A dzieci Rogera będą dziećmi polskiego obywatela, czyli będą miały od urodzenia obywatelstwo polskie.

BTW, pisałem, że "dążymy do bycia cywilizowanym światem", ale dlaczego masz właściwie wątpliwości, że jesteśmy jego częścią?
-
2009/07/01 19:00:07
@airborell
A ja nie jestem dumny, bo uważam, że kibicom nic do tego, kto i dlaczego dostaje obywatelstwo. Ordynarny przekręt? Ciekawe, bo mi się wydawało, że wszystko odbyło się zgodnie z prawem, ale może o czymś nie wiem.

Sens powoływania Rogera to reprezentacji to inna sprawa - zgadzam się, że tego rodzaju praktyki są żenujące, i że cała ta sprawa do Larssona, Ibrahimovica i Podolskiego ma się nijak. No ale trudno, stało się. Oby tylko się już nie powtórzyło.
-
2009/07/01 19:10:50
"A ja nie jestem dumny, bo uważam, że kibicom nic do tego, kto i dlaczego dostaje obywatelstwo. "

A obywatel (a kibic, wbrew pozorom, też jest obywatelem) może mieć coś do tego? Zwłaszcza taki obywatel, który widział, ile na obywatelstwo czekali tacy zasłużeni dla polskiego sportu ludzie, jak Igor Griszczuk czy Andrzej Michalczuk?

"Ordynarny przekręt? Ciekawe, bo mi się wydawało, że wszystko odbyło się zgodnie z prawem, ale może o czymś nie wiem."

Prawo mówi o pięcioletnim okresie zamieszkania w Polsce. Ok, prezydent może nadać obywatelstwo wcześniej - podobnie jak może ułaskawić gangstera i to też odbywa się "zgodnie z prawem".
-
2009/07/01 20:16:54
@airborell
Owszem, obywatel może mieć coś do tego (zakładając, że wie o Rogerze coś więcej, niż wyczyta z gazety) - pytanie tylko, czy obywatel by się tym w ogóle interesował, gdyby nie był jednocześnie kibicem.

A co do przekrętu...

Art. 8. 1. Cudzoziemcowi można, na jego wniosek, nadać obywatelstwo polskie, jeżeli zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej 5 lat (...)
2. W przypadkach szczególnie uzasadnionych można cudzoziemcowi nadać na jego wniosek obywatelstwo polskie, chociażby nie odpowiadał on warunkom określonym w ust. 1.

Tyle mówi prawo. Można się oczywiście spierać, czy przypadek Rogera był "szczególnie uzasadniony", ale mówienie o przekręcie to jednak spore nadużycie. Z ułaskawieniem gangstera bym tego nie porównywał :)
-
2009/07/01 21:46:42
"pytanie tylko, czy obywatel by się tym w ogóle interesował, gdyby nie był jednocześnie kibicem"

Otóż jakbyś nie pamiętał, to sprawa Rogera wywołała mnóstwo kontrowersji nie tylko wśród kibiców. Także wśród np. ludzi interesujących się losami emigrantów ze Wschodu, którzy to emigranci czekają na obywatelstwo często i po 10 lat.

Wiem, że prezydent formalnie miał prawo nadać obywatelstwo Rogerowi. Co nie zmienia faktu, że w moim subiektywnym odczuciu nadanie mu obywatelstwa było przekrętem, a gra takiego "Polaka" na ME - jeszcze większym.
-
2009/07/01 23:41:49
Ok, jeśli ci kibice z Białegostoku wywiesili swój transparent, aby w ten sposób połączyć się w bólu i zgryzocie z emigrantami ze wschodu, to zwracam honor :) Ja aż tak głębokich pobudek się u nich nie dopatrzyłem, ale jak widać dla stadionowych haseł - jakkolwiek napastliwe by one nie były - zawsze znajdzie się jakieś usprawiedliwienie.

Generalnie nie sądzę, żebyśmy doszli do porozumienia w tej kwestii, ale i tak miło było podyskutować. Podejrzewam zresztą, że jeszcze nie raz będziemy się spierać, bo z tego co zdążyłem zaobserwować, na wiele rzeczy mamy diametralnie różne spojrzenie :) Pozdrawiam
-
2009/07/02 08:02:56
Daruj sobie ironię. Zarówno tu, jak i na różnych innych forach piłkarskich wielokrotnie pisano, że jest grandą, że Roger dostaje obywatelstwo przed czasem, gdy Griszczuk i Michalczuk (emigranci ze Wschodu, jak najbardziej) czekają na nie dziesięć lat.
-
2009/07/02 09:24:05
@airborrel: "A ja mam obawy, że aapa będzie bił żonę. To jest niczym nie poparta insynuacja."- skoro masz takie obawy to nie pozostaje Ci nic innego jak zareagować, chyba, że znieczulica społeczna Ci odpwiada.
"W dalszym ciągu usiłujesz manipulować, że był to transparent rasistowski czy nacjonalistyczny i że podobne transparenty będą witać także takich emigrantów, którzy naprawdę wybrali Polskę jako miejsce do życia. Nie masz żadnych podstaw, żeby tak myśleć."- nie będę Cię przekonywał, że niczym nie manipuluję, bo i tak nie uwieżysz. Coś sobie wymyśliłeś i trzymasz się tego, tak jak wmawiasz sobie, że "p..Żydzi" nie są antysemickim tekstem, a "Roger..." z krzyżem celtyckim nie jest rasistowski.
Gdybyś czytał dokładnie, to przeczytałbyś tak jak stoi napisane, a nie tak jak chcesz "...gdyby nie otwarcie na emigrację nie byłoby Larssona czy Ibrahimovića, to się zastanawiam czy to zła droga." Skąd wiesz czy rodzice bądz rodzic tych piłkarzy znali język szwedzki jak dostawali obywatelstwo? Nie wiem jak było w ich przypadku, nie zamierzam nikomu grzebac w życiorysie, ale nie może być tak, że o tym kto jest Polakiem decyduje tłuszcza, bo to się źle kończy. Tyle ma sprawa Larssona czy Ibry do tego.
Czy mozna porównywać emigrantów ze Wschodu i Rogera? Zapytam inaczej, hoć pewnie znów będziesz twierdził, że to manipulacja, co z Polakami ze Wschodu? Mało było przypadków, że dla swoich nowych-starych sąsiadów pozostali "Ruskimi"?
-
2009/07/02 14:05:01
Jak już, to celtyk jest symbolem faszystowskim, a nie rasistowskim. Obecność celtyków na stadionach piłkarskich jest hańbą, ale doskonale zdajesz sobie sprawę, że w Wodzisławiu żadnego celtyka nie było, a oburzenie podobnych Tobie było takie same. Nie o celtyka chodzi, i nie o kolor skóry Rogera, wbrew temu, co usiłujesz wmówić.

Co do Larssona i Ibrahimovicia - ja o kozie, Ty o wozie. Czym innym jest "otwarcie na emigrację", z czym się zgadzamy, a czym innym nadawanie w pospiesznym trybie obywatelstwa polskiego facetowi, który żadnymi związkami z Polską jak dotąd się nie wykazał.
-
2009/07/02 14:35:30
@airborell, pytanie czy Ty zdajesz sobie sprawę z tego co było w Białymstoku, bo o tym wcześniej wspominałem. www.sport.pl/celebrities/1,94745,5190675.htm
Nawet zapomniałem o podobnym haśle w Wodzisławiu.
faszystowski czy rasistowski? w tym kontekście, jeden pies.
"Co do Larssona i Ibrahimovicia..."- pewnie, ze co innego. Nie rób z tego głównego argumentu, to tylko przykłady. Jeżeli przyznanie obywatelstwa Rogerowi było przekrętem to potępić należy osobe, która to obywatelstwo przyznała, a nie Bogu ducha winnego Rogera. Wyszło, że powitaliśmy go po prostu obciachowo.
-
2009/07/02 15:37:31
"Bogu ducha winnego"? O ile mi wiadomo, obywatelstwo nadaje się na wniosek zainteresowanego. Ktoś trzymał go pod pistoletem i kazał mu taki wniosek wypełniać?


-
2009/07/02 15:42:47
Nie mieli obowiązku pozytywnie rozpatrywać wniosku. Miej pretensje do prezydenta, że dal się nabrac.
-
2009/07/02 16:15:36
@airborell
Roger, jako człowiek dbający o życie swoje i swojej rodziny dąży do podniesienia jego standardu możliwie najwyżej. Uzyskanie obywatelstwa UE było dużym krokiem w tym kierunku. W tym kontekście JEGO decyzja o ubieganie się o polski paszport jest chyba zrozumiała, czyż nie?
-
2009/07/02 16:34:18
Tia, już widzę tę jazdę po Kaczyńskim, gdyby odmówił przyznania obywatelstwa Rogerowi. Niestety tego nie zrobił. Cóż, w tym rodzeństwie całość jaj przypadła komu innemu.

A Rogerowi ja się nie dziwię oczywiście. Korzysta z możliwości, jakie mu stworzono. Skoro jednak - a tu się chyba zgadzamy - traktuje otrzymanie polskiego obywatelstwa czysto utylitarnie, to chyba dobrze, żeby wiedział, że nie wszystkim w Polsce się takie podejście podoba.
-
2009/07/02 16:42:13
to chyba dobrze, żeby wiedział...
Dobrze dla kogo?
"...nie wszystkim się takie podejście podoba" - staram się przypomnieć sobie transparent z takim hasłem i jakoś nie mogę:)
-
2009/07/02 17:46:33
@airborell

Ale o co w ogóle chodzi z Michalczukiem i Griszczukiem? Nie mogli przez cały ten czas otrzymać obywatelstwa, bo spotkali się z odmową ze strony prezydenta, czy po prostu nie składali wniosku o nadanie im obywatelstwa w nadzwyczajnym trybie? Bo jeśli to drugie, to nie za bardzo rozumiem sens argumentu, którym się posiłkujesz. Pytam serio, bez ironii, bo w internecie nic na ten temat nie znalazłem (poza Twoim postem sprzed blisko roku, w którym piszesz, że Michalczuk dostał obywatelstwo po 14 latach).

Trochę też dziwię się charakterystycznemu relatywizmowi, z jakim podchodzisz do tej sprawy. Z jednej strony - bardzo krytykujesz fakt nadania obywatelstwa Rogerowi (który to fakt nie wyrządził nikomu żadnej krzywdy, wręcz przeciwnie; w każdym razie Polska na tym na pewno nie ucierpiała), z drugiej zaś - nie napisałeś choćby słowa potępienia dla zachowania kibiców, którzy wywiesili ów napastliwy (nie udawaj, że nie) w stosunku do Rogera transparent. Podobnie było w przypadku dyskusji na temat hasła o ..nych żydach z Widzewa - tam też hasło niby naganne, ale jednak według Ciebie w pełni usprawiedliwione okolicznościami. Oczywiście to Twoje zdanie, masz do niego prawo, ale ja się z nim całkowicie nie zgadzam :)
-
2009/07/02 18:31:44
@fidelrulez: im przysługiwało przyznanie obywatelstwa w trybie zwyczajnym. Przemieszkali w Polsce pięć lat, nauczyli się języka, całkowicie się spolonizowali. Wystąpili z wnioskiem o obywatelstwo. I czekali tyle, że mnie jako Polakowi wstyd.

Tu jest wywiad z Michalczukiem z 2007 roku (wtedy w Polsce mieszkał już od lat 15). Wklejam właściwy fragment:

Dokumenty moje leżą w Kancelarii Prezydenta ponad rok. Za kilka dni, może za miesiąc, może za rok przyjdzie jakaś odpowiedz w tej sprawie.

Aha, bardzo proszę nie przekręcać. Nigdzie nie powiedziałem, że hasło o p.... żydach z Widzewa (chyba z Cracovii??) jest w jakikolwiek sposób usprawiedliwione, pisałem tylko, że nie jest antysemickie. Nieprawdą też jest, że nie znajduję słowa potępienia dla kibiców Jagiellonii czy Odry. Napisałem wyraźnie, że transparent powinien brzmieć: "Roger, będziesz Polakiem, jak się nauczysz po polsku i pomieszkasz w Polsce pięć lat". Faktem jest, że Roger się po polsku nie nauczył i tylko marzy o tym, jak tu z Polski - już z unijnym paszportem - zwiać, kibice więc patrząc z perspektywy mieli jak najbardziej mieli rację. A że napis jest napastliwy? Ano jest. Moim zdaniem w życiu zupełnie normalne jest, że jak się podejmuje jakieś decyzje (np. sprzedaje mecze albo dla pieniędzy i reklamy zgadza się reprezentować obcy kraj), to się ponosi tych decyzji konsekwencje (np. takie, że będą na Ciebie gwizdać albo nawet wywieszą jakiś transparent).

(Pewnie za chwilę ktoś wyjedzie z argumentem, że to przez tych kibiców Roger nie zaczął uczyć się polskiego i chce się wynieść z Polski. Cóż, przeczytałem już, że Górnik zleciał z ligi przez (godną potępienia, od razu zastrzegam) akcję kibiców na trzy kolejki przed końcem - gdy faktycznie był czerwoną latarnią przez cały sezon, a jego gra była równie beznadziejna po tej akcji, jak i przed nią.


Fakt nadania obywatelstwa Rogerowi krytykuję. Nie zgadzam się z poglądem, że nie wyrządził (fakt, nie Roger) nikomu krzywdy: wyrządził krzywdę

-
2009/07/02 18:58:40
napastliwy i faszystowski?
-
2009/07/02 19:13:13
Nie dokończyłem: "wyrządził krzywdę poczuciu praworządności i równości wszystkich wobec prawa. Wiem, że dla niektórych to czysta abstrakcja."
-
2009/07/03 02:09:31
Fakt, hasło o żydach było rzeczywiście o Cracovii. Sorry za pomyłkę, ale w pośpiechu pisałem :)
-
2009/07/03 10:20:45
@airborell, i co na to trzeba odpowiedzieć głupawym napisem z rasistowskim (czy faszystowskim) symbolem?
-
2009/07/03 12:06:29
Wolałbym, żeby napis był inny i nie było celtyka (zresztą w Wodzisławiu go nie było, a oburzenie było takie same, co dobitnie pokazuje, że nie o celtyka jednak chodziło).

Ty byś natomiast wolał, żeby kibice udali, że deszcz pada. I taka jest między nami różnica.

-
2009/07/03 15:33:44
Ja bym wolał żeby takich rzeczy nie trzeba było dyskutowac.
-
2009/07/03 17:28:57
Też bym wolał, żeby Polska była jak Dania praworządnym państwem. Na razie nie jest.
-
2009/07/04 00:01:44
Pozwolę sobie dorzucić kilka uwag do dyskusji.

Po pierwsze - w całej sprawie największe pretensje mam do Kaczyńskiego, którego decyzja miała charakter koniunkturalny.

Po drugie - hasło "Roger nigdy nie będziesz Polakiem" uważam za może odrobinę ryzykowne, ale (co się później okazało) jak najbardziej słuszne. Brazylijczyk jedynie posiada polskie obywatelstwo, nie utożsamiając się z naszym narodem.

Po trzecie - nie rozumiem waszych obiekcji związanych z krzyżem celtyckim. Jego rasistowskie (moim zdaniem w tym wypadku nacjonalistyczne) nacechowanie jest nie do udowodnienia, a poza tym poprzez taką postawę zgadzacie się na zawładnięcie symbolem o długiej tradycji przez grupy, które jego znaczenie wypaczają.
-
2009/07/05 22:12:55
Tak jeszcze a propos dyskusji o tym, jak to nie powinno używać się słowa "cyganić":

wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80271,6790024,_Murzyn_zrobil_swoje___Protest_radnego.html
-
2009/07/06 13:35:07
@klopin, a co krzyżem celtyckim też da się zamówić piwo?
-
2009/07/07 16:03:44
Przez przypadek udało Ci się podać dobrą analogię. Penalizacja salutu rzymskiego jest równie absurdalna jak Wasze obiekcje względem krzyża celtyckiego. Idąc tym tropem należałoby zabronić rolnikom posługiwania się sierpem, a robotnikom młotkiem.